Takrif Orang Asli:
Dalam Akta Orang Asli 1954 (Akta 134) semakan 1974, mana-mana bapanya ialah ahli daripada kumpulan etnik Orang Asli dan lazimnya mengikut cara hidup Orang Asli dan adat dan kepercayaan Orang Asli, dan termasuklah seorang keturunan melalui lelaki orang itu;
Mana-mana orang daripada mana-mana kaum yang diambil sebagai anak angkat semasa budak oleh Orang Asli dan yang telah dibesarkan sebagai seorang Orang Asli, lazimnya bercakap bahasa Orang Asli, lazimnya mengikut cara hidup Orang Asli dan adat dan kepercayaan Orang Asli dah ialah ahli daripada suatu masyarakat Orang Asli atau;
Anak daripada mana-mana penyatuan antara seorang perempuan Orang Asli dengan seorang lelaki daripada suatu kaum lain, dengan syarat bahawa anak itu lazimnya bercakap bahasa Orang Asli, lazimnya mengikut cara hidup Orang Asli dan adat dan kepercayaan Orang Asli dan masih lagi menjadi ahli daripada masyarakat Orang Asli;
Mana-mana Orang Asli yang tidak lagi berpegang kepada kepercayaan Orang Asli oleh kerana dia telah memeluk mana-mana agama atau oleh kerana apa-apa sebab lain, tetapi dia masih mengikut cara hidup Orang Asli dan adat Orang Asli atau bercakap bahasa Orang Asli tidak boleh disifatkan sebagai tidak lagi menjadi Orang Asli semata-mata oleh sebab dia mengamalkan agama itu.
FAKTA SEJARAH
Menurut para pengkaji sejarah, kepulauan Melayu telah mula diduduki oleh manusia yang dipanggil Austronesian atau Malayo-Polynesia sekitar 5,000 tahun dahulu. Mereka ini dikatakan berasal daripada Selatan China (Yunan) dan Taiwan. Penghijrahan mereka ke selatan adalah secara ’sporadic’, ’irregular’ dan ’incremental’. Bermula dari Filipina menganjur ke pulau-pulau Indonesia sehingga ke penghujung tanah besar Asia, pulau-pulau Pasifik dan Madagascar.
Majoriti Orang Asli di Malaysia (termasuk kaum Bumiputera) yang menghuni kawasan Indo-Malaya sekarang ini adalah keturunan daripada manusia Austranesian awal ini. Hasil daripada Banci Penduduk JHEOA 2004, jumlah populasi Orang Asli Malaysia ketika ini ialah seramai 149,723 orang. Mereka terbahagi kepada tiga Kaum utama iaitu, Melayu Proto (Proto-Malay), Negrito dan Senoi yang membentuk 18 Rumpun Bangsa
KAUM MELAYU PROTO
Orang Proto-Malay tinggal berjiran dengan Orang Melayu di Selangor, Negeri Sembilan, Melaka dan Johor. Adat resam dan kebudayaan mereka boleh dikatakan ada persamaan tertentu dengan orang melayu. Kebanyakkan perkampongan mereka kini terletak di dalam kawasan bandar dan pinggir. 6 suku kaum di dalam rumpun bangsa Melayu-Proto ialah Temuan, Semelai, Jakun, Orang Kanaq, Orang Kuala dan Orang Seletar.
A. Kuala
Orang Kuala di percayai berasal dari kepulauan Riau-Lingga dan kawasan yang berhampiran dengan pantai
B. Kanaq
Orang Kanaq terdapat di kawasan pinggir di kampung Selangi, Mawai daerah Kota Tinggi Johor merupakan suku kaum yang terkecil bilangannya iaitu 17 keluarga seramai 65 orang. Semenjak kerajaan memberi penumpuan untuk memberi kesejaheraan kepada rakyat kini Orang Kanaq tinggal menetap di kampung Selangi.
C. Seletar
Orang Seletar atau "Sea Gypsies" merupakan kumpulan pengembara persisiran pantai dan laut yang tinggal dalam perahu, di pulau, persisiran pantai, dan kuala sungai. Kawasan utama petempatan mereka ialah di persisiran pantai Selatan Johor dan utara Singapura.
Secara tradisinya, mereka bergantung kepada hasil laut. Keadaan ini menyebabkan mereka hidup berpindah-randah. Walau bagaimanapun perubahan dalam sosio-ekonomi telah merubah cara hidup mereka. Kini mereka tinggal menetap di kawasan petempatan yang lebih teratur dan tersusun di Persisiran Pantai Selat Johor. Mereka juga menangkap ikan menggunakan peralatan moden.
D. Jakun
Bangsa Jakun (Orang Ulu), daripada suku kaum Melayu Asli (Melayu Proto) yang tinggal di selatan Semenanjung, berasal dari Yunan (Selatan Cina). Mereka masih mengamalkan animisme. Kehidupan mereka dipengaruhi oleh alam sekitar seperti gunung, bukit, lembah, sungai, batu, gua dan sebagainya. Mereka percaya kampung mereka akan dilanda bencana sekiranya ada di antara mereka yang melanggar pantang larang.
E. Semelai
'Semelai' adalah salah satu Suku Kaum Orang Asli dari suku bangsa Melayu Asli (Proto Malay). Taburan petempatan Orang Asli Semelai terdapat di Pahang Tengah seperti di Tasik Bera, Sg. Bera, Sungai Teriang, Paya Besar dan Paya Badak serta di sempadan Pahang menghala ke Negeri Sembilan seperti di Sg. Serting, Sg. Lui dan Ulu Muar. Dari segi rupa dan bentuk fizikal Orang Asli tidak banyak bezanya dengan Orang Melayu.
F. Temuan
KAUM NEGRITO
A. Kensiu
Orang Kensiu tinggal di kawasan pinggir di daerah Baling, Kedah. Satu ketika dahulu Orang Kensiu suka berpindah randah mencari tempat yang sesuai untuk mencari bahan-bahan makanan. Semenjak kerajaan memberi penumpuan pembangunan kepada rakyat, kini Orang Kensiu sudah ada kampung halaman mereka untuk mengubah cara kehidupan mereka agar setanding dengan masyarakat umum. Hanya terdapat sebuah perkampungan Orang Kensiu di daerah Baling, negeri Kedah iaitu Kampong Lubuk Legong.
Pada masa ini kampung Lubuk Legong telah di lengkapi dengan kemudahan bekalan api letrik, bekalan air dan lain-lain prasarana seperti Balairaya dan Pusat Bimbingan Kanak-kanak. Punca pendapat utama adalah hasil tanaman Getah yang di bangunkan oleh RISDA dengan kerjasama Jabatan Hal Ehwal Orang Asli. Sehingga kini terdapat 39 keluarga seramai 204 orang.
B. Kintak
Orang Kintak tinggal di kawasan pinggir di daerah Gerik, Hulu Perak. Satu ketika dahulu Orang Kintak suka berpindah randah mencari tempat yang sesuai untuk mencari bahan-bahan makanan. Semenjak kerajaan memberi penumpuan pembangunan kepada rakyat, kini Orang Kintak sudah ada kampung halaman mereka untuk mengubah cara kehidupan mereka agar setanding dengan masyarakat umum. Terdapat sebuah perkampungan Orang Kintak terdiri dari 25 keluarga yang berjumlah 112 orang
C. Lanoh
Orang Lanoh tinggal di kawasan pedalaman daerah Hulu Perak negeri Perak. Satu ketika dahulu Orang Lanoh suka berpindah randah mencari tempat yang sesuai untuk mencari bahan-bahan makanan. Semenjak kerajaan memberi penumpuan untuk memberi kesejaheraan kepada rakyat kini Orang Bateq sudah ada kampung halaman mereka untuk mengubah cara kehidupan mereka agar setanding dengan masyarakat umum. Kini terdapat 3 buah perkampungan yang berjumlah 359 orang.
D. Jahai
Suku bangsa Jahai merupakan satu daripada Suku Kaum Negrito iaitu suku kaum yang terkecil berbanding dengan kaum Senoi dan Proto-Malay (Melayu Asli). Mereka tinggal di Perak, terutama di kawasan Hulu Perak iaitu Banun, Sungai Tiang dan Persisiran Empangan Temenggor. Di Kelantan pula, mereka bertumpu di Sungai Rual dan Jeli di Hulu Kelantan.
Pada amnya rupa paras orang Jahai seakan-akan Orang Habsyi atau Negro di Afrika, Kaum Andaman dan Aeta di Filipina.
Kebanyakannya tinggal di kuala sungai dan persisiran tasik. Rumah mereka berbentuk pisang sesikat yang dibina daripada buluh dan beratapkan daun bertam dan tepus. Suku bangsa Jahai suka membuat rumah yang ringkas kerana mereka mengamalkan cara hidup berpindah-randah. Mereka berpindah dari satu tempat ke satu tempat apabila berlaku kematian, penyakit ganjil, perbalahan kecil, kerana keperluan makanan dan pertambahan penduduk.
Kini, amalan berpindah-randah semakin kurang diamalkan kereana mereka telah menerima bantuan daripada agensi kerajaan.
E. Mendriq
Orang Mendriq tinggal di kawasan pedalaman Kelantan. Satu ketika dahulu Orang Mendriq suka berpindah randah mencari tempat yang sesuai untuk mencari bahan-bahan makanan. Semenjak kerajaan memberi penumpuan untuk memberi kesejaheraan kepada rakyat kini Orang Mendriq sudah ada kampung halaman mereka untuk mengubah cara kehidupan mereka agar setanding dengan masyarakat umum. Sebuah perkampungan Orang Mendriq di daerah Gua Musang terdiri 14 keluarga yang berjumlah 82 orang.
F. Bateq
Orang Bateq tinggal di kawasan pedalaman utara Pahang, kawasan barat Terengganu dan selatan Kelantan. Satu ketika dahulu Orang Bateq suka berpindah randah mencari tempat yang sesuai untuk mencari bahan-bahan makanan. Semenjak kerajaan memberi penumpuan untuk memberi kesejaheraan kepada rakyat kini Orang Bateq sudah ada kampung halaman mereka untuk mengubah cara kehidupan mereka agar setanding dengan masyarakat umum.
Negeri Pahang terdapat 7 buah kampung, 5 buah kampung di daerah Lipis, 2 buah kampung di daerah Jerantut yang berjumlah 100 keluarga seramai 550 orang. Negeri Kelantan terdapat 4 buah kampung di Pos Lebir yang penduduknya 84 keluarga berjumlah 413 orang. Di negeri Terengganu terdapat 12 keluarga seramai 41 orang.
KAUM SENOI
Orang-orang Senoi mendiami lereng Titiwangsa iaitu di pedalaman Negeri Perak, Kelantan dan Pahang. Terdapat 6 suku kaum di dalam rumpun bangsa Senoi iaitu Che Wong, Mahmeri, Jahut, Semoq Beri, Semai dan Temiar
A. Temiar
Pemilihan penempatan Suku Bangsa Temiar di sesuatu tempat ditentukan oleh Penghulu. Ini dilakukan dengan cara 'Berhalaq' (jampi) atau mimpi. Tempat yang hendak didiami jauh dari tanah perkuburan, bebas daripada adanya kayu keras seperti 'merbau' dan sebagainya.
Mereka juga tidak membuat penempatan di kawasan berpaya (takungan air) kerana ditakuti berpenunggu. Begitu juga kawasan air terjun dan sungai besar juga tidak sesuai kerana ditakuti ada puteri sungai/lata yang akan mengganggu.
Mereka membina rumah daripada kayu (selain daripada kayu jenis keras) secara bergotong- royong. Di peringkat awal petempatan, mereka membina rumah panjang. Setelah beberapa lama tinggal di rumah panjang terebut, barulah mereka berpindah dengan keluarga masing-masing dan membina rumah sendiri.
Mereka menyara keluarga dengan bercucuk tanam, berburu dan mencari tumbuh-tumbuhan hutan.
B. Semoi
Suku kaum Semai tinggal bertaburan di kawasan Banjaran Titiwangsa, meliputi Perak Tengah, Perak Selatan dan Pahang Barat. Bancian pada tahun 1993 menunjukkan jumlah mereka telah meningkat lebih daripada 42,000 orang dan merupakan suku kaum Orang Asli yang terbesar jumlahnya. Mereka hidup bermasyarakat. Sebuah kampung biasanya terdapat di antara 60 hingga 300 penduduk yang diketuai oleh seorang Penghulu atau Batin yang dilantik dari golongan berpengaruh seperti pawang, bomoh dan ketua adat.
C. Semoq Beri
Orang Semoq Beri tinggal di kawasan pinggir Pahang dan Terengganu. Satu ketika dahulu Orang Semoq Beri berpindah randah mencari tempat yang sesuai untuk mencari bahan-bahan makanan. Semenjak kerajaan memberi penumpuan untuk meningkatkan ekonomi rakyat, kini Orang Semoq Beri sudah mula mengubah cara kehidupan mereka agar setanding dengan masyarakat umum.
Di negeri Pahang terdapat terdapat 5 buah kampung di Jerantut yang berjumlah 95 keluarga seramai 735 orang. Daerah Maran berjumlah 5 buah kampung terdiri 197 keluarga seramai 935 orang dan daerah Kuantan terdapat 2 buah kampung berjumlah 67 kelamin seramai 366 orang. Di negeri Terengganu terdapat terdapat 1 buah kampung di Hulu Terengganu yang berjumlah 42 keluarga seramai 185 orang. Daerah Kemaman berjumlah 2 buah kampung terdiri 69 keluarga seramai 284 orang.
D. Jahut
Suku Bangsa Jahut terdapat di daerah Temerloh dan Jerantut di Negeri Pahang. Di daerah Temerloh mereka tinggal di kawasan-kawasan yang dipanggil Kerdau-Paya Paleng, Paya Mengkuang, Kuala Krau - Penderas, Mendoi, Seboi, Pasu, Piau dan Galong. Di daerah Jerantut mereka tinggal di Sungai Kiol dan Kekwel (Kol). Mereka menyara hidup dengan mencari rotan dan damar untuk dijual, di samping menangkap ikan, memburu binatang dan berladang dengan menanam padi huma, jagung dan ubi.
E. Mah Meri
Mah Meri bermakna "Orang Hutan" sementara dalam istilah bahawa Mah Meri disebut "bersisik". Mereka juga dikenali sebagai orang laut kerana mereka tinggal berhampiran dengan laut dan bekerja sebagai nelayan. Tidak ada bukti sejarah yang tepat ditentang asal-usul mereka, walau bagaimanapun mereka ini dipercayai berhijrah dari pulau-pulau di selatan Johor ke pantai negeri Selangor kerana lari dari musuh.
Kini masyarakat Mah Meri telah mengalami perubahan dari segi pemikiran dan pembangunan hasil dari percampuran dengan masyarakat lain.
F. Che Wong
Orang Che Wong tinggal kawasan pinggir di daerah Raub dan Temerloh, Pahang. Satu ketika dahulu Orang Che Wong suka berpindah randah mencari tempat yang sesuai untuk mencari bahan-bahan makanan. Semenjak kerajaan memberi penumpuan untuk memberi kesejaheraan kepada rakyat kini Orang Che Wong sudah ada kampung halaman mereka untuk mengubah cara kehidupan mereka agar setanding dengan masyarakat umum.
Wahai adik-adikku tolong rujuk fakta sejarah terbaru.
ReplyDeleteKeraguan-keraguan teori Orang Melayu datang dari Yunan:-
1. Tarikh penghijrahan kedua-dua kelompok bercanggah dari bukti arkeologi. Bukti Arkeologi menyatakan manusia moden telah menghuni kepulauan Melayu sejak 35 000 tahun yang lalu.
2. Jika orang melayu berasal dari Selatan China, sudah tentu wujudnya persamaan dari segi bahasa pertuturan dan asas kebudayaan namun dari segi penelitian tiada satu pun ciri persamaan rumpun.
Teori orang melayu bnerasal dr Nusantara:-
Teori yang menyatakan orang melayu sebagai manusia asal yang memang telah wujud di Nusantara adalah berdasarkan bukti kebudayaan, bahasa dan geografi dan arkeologi.
Berdasarkan bukti kebudayaan, menurut seorang ahli pengkaji sejarah iaitu Crawfurd menyatakan bahawa tanah asal orang melayu adalah di Sumatera dan Jawa berdasarkan perkembangan kebudayaan yang menonjol dari bahagian lain. Orang melayu telah bergerak dari Sumatera dan Jawa ke bahagian lain di Nusantara.
Berdasarkan bukti bahasa, Marsden menyatakan bahawa bahasa Melayu serumpun dengan bahasa Polinesia, Melanesia dan Mikronesia. Induk bahasa-bahasa tersebut ialah Austronesia. Bahasa Austronesia tersebar ke Laut Pasifik, Lautan Hindi dan Nusantara tetapi tidak ke wilayah Asia Tengah (China).
Dari segi bukti geografi, Nusantara ketika Zaman Pilosen (5-16 juta tahun) hingga Zaman Pleistosen (18 000 tahun) merupakan sebuah daratan yang luas yang mengandungi Semenanjung Tanah Melayu, Palawan, Jawa, Borneo dan pulau-pulau kecil Riau Lingga. Daratan ini dikenali sebagai Pentas Sunda.
Semasa zaman pencairan glasier, pentas Sunda dan pentas Sahul (Australia dan New Guinea) ditengelami air dan beberapa daratan tinggi menjadi pulau. Pencairan Glaseir menyebabkan beberapa wilayah terpisah dan berlaku perpindahan ke bahagian yang tidak ditengelami air.
Dari segi bukti Arkeologi, Penemuan ‘Java man’ atau manusia Jawa yang berusia dua juta tahun telah ditemui di Sambungmacan. Sebanyak 41 fosil manusia Jawa telah ditemui dan menjelaskan bahawa manusia moden merupakan keturunan manusia Jawa dan menjadi Induk manusia Austronesia.
saya nak tahu tentang perhambaan terhadap orang asli, dan perang sangkil boleh ceritakan diaspora orang asli dari segi sejarah,,,apa kaitan orang asli dengan teori penghijrahan dari afrika...apa hubungan orang asli dengan puak austronesia, malanesia dan polynesia...
ReplyDelete"Dari segi bukti Arkeologi, Penemuan ‘Java man’ atau manusia Jawa yang berusia dua juta tahun telah ditemui di Sambungmacan. Sebanyak 41 fosil manusia Jawa telah ditemui dan menjelaskan bahawa manusia moden merupakan keturunan manusia Jawa dan menjadi Induk manusia Austronesia" ni MAKLUK sebelum turunya nabi adam,8000 s/m,,manusia moden ibduknya nabi Adam ler
ReplyDeleteNabi adam bukan MAKLUK purba,turunya dia dgn akal,peradaban,kecerdikan,rupa paras yg lebih baik Dan sebaik baik makluk menurut al Quran Dan hadis,
ReplyDelete...sedikit nak celah dari pengistilahan iaitu TAMADUN. Perkataan atau istilah Tamadun itu daripada pemahaman saya adalah perkataan yang boleh digunakan kepada China, India, Timur Tengah yang telah berjaya menubuhkan satu Kerajaan manakala Orang Asli sama jugak dengan Melayu tidak ada TAMADUN lagi...betulkan saya jika salah...
ReplyDeleteterima kasih kerana berkongsi, ini membantu saya dalam penulisan esei ilmiah.
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeleteTerima kasih atas perkongsian ilmu. Boleh saya tahu nama sebenar blogger?? Utk jdi sumber rujukan kerja kursus saya.
ReplyDelete
ReplyDelete2. Jika orang melayu berasal dari Selatan China, sudah tentu wujudnya persamaan dari segi bahasa pertuturan dan asas kebudayaan namun dari segi penelitian tiada satu pun ciri persamaan rumpun. - bukti persamaan di dapati dari bahasa Khmer, umpamanya, "kompong "bermaksud kampung di Cambodia (Kampuchea) beragama Hindu. Merupakan suku etnik yang kecil. Banyak percakapan dipengaruhi bahasa Sanskrit, bahasa kuno dari India. Bahasa Khmer meminjam bahasa Sanskrit, Pali dari India, pengenalkan agama Hindu dan Buddhist secara langsung dan tidak langsung. Umpama perkataan, "raja, putra, putri, satria, Bumi, chakrawala", dsb berasal daripada bahasa dan tamaddun Hindu. Upacara seperti, sembah kepada raja juga berasal dari India. Lihat di Cambodia, Myanmar(Burma), Thai (Siam) banyak perkataan bahasa dipengaruhi dari suku kaum yang menetap di Yunnan Dan India. Orang Yunnan adalah suku kaum orang asli di selatan China mempunyai bahasa atau dialect tersendiri. Bahasa Mandarin adalah bahasa orang China Utara di Mongolia,dan kawasan bersempadan dengan Russia, Korea Dan kawasan berdekatan Utara China, sementara selatan China bertutur bahasa berlainan,sekarang bahasa pertuturan orang China selatan dikenali dialect. Kalau diungkap ,lebih 80% bahasa Melayu Sekarang berasal daripada Tamil, Sanskrit, Pali, China, Hokkien, Arab dsb. Migrasi moyang orang Melayu sekarang berlaku dahulu kala kerana beberapa sebab, peperangan, kebuluran, penindasan etnik dsb. Begitu juga oleh orang tiong hwa China, migrasi kerana peperangan, bencana Alam dsb. Saya membuat kajian terperinci berkenaan bahasa dan budaya. Terima kasih.
https://journals.plos.org/plosone/article/figure?id=10.1371/journal.pone.0016338.t001
ReplyDeleteResearch mtDNA yang dilakukan para saintis Oxford University UK, USM dan UKM Malaysia membuktikan orang Melayu terutama di semenanjung Malaysia punya hubungan genetik sama orang Asli.
ReplyDeletePercampuran antara etnik orang Asli zaman dulu, telah melahirkan etnik Melayu dengan DNA mitochondria leluhur orang asli Negrito Semang, orang Asli Proto Malayu dan orang Asli Senoi.
Ini menunjukkan bahwa teori yang mengatakan orang Melayu berasal dari Yunan dan Indonesia tidak benar, kerana bertentangan dengan fakta genetik bahwa orang Melayu telah lahir lebih dulu di tanahnya sendiri. Sebagai contoh, masyarakat Melayu Kelantan dan Kedah mempunyai DNA mitochondria yang amat spesifik pada orang Asli Negrito Semang, sementara etnik Melayu lainnya amat spesifik pada orang Asli Proto Malayu.
Tanpa orang Asli, maka tidak wujud orang Melayu.